Missio ja visio voivat kuulostaa sanahelinältä, mutta niihin perustuu koko yrityksen toiminta. Niiden pitäisi kertoa, miksi yritys on olemassa ja mitä se voi parhaimmillaan tehdä. Niiden pitäisi yksinkertaisesti kertoa se hyvä syy, miksi yleensä viitsii tehdä töitä. Missiota ja visiota voisi yhtä hyvin kutsua vaikka olemassa olon tarkoitukseksi. Jos yritys ei tiedä, miksi se on olemassa, ei sitä tiedä kukaan muukaan, ja on aivan turha ruveta miettimään brändejä tai markkinointia.

Esimerkiksi Brändipirun on tarkoitus olla helvetin hyvä. Sen tehtävä on auttaa asiakasta luomaan työtä, toimeentuloa ja parempaa maailmaa. Päämääränä on reilu ja hyvin voiva maa ja maailma, jossa on hyvä elää. Unelmana on vaikuttaa myönteisesti koko kosmokseen. Ei siis riitä, että on helvetin hyvä brändäri. Pitää olla myös helvetin hyvä sydän.

 

Bisnesluova brändikumppani

Brändisuunnittelun resepti on periaatteessa pirun simppeli. Täytyy ymmärtää, mitä olemme, mikä meitä ympäröi ja mikä saa ihmisen sydämen sykkimään. Sitten pitää vain kehittää brändi, joka limaa porukkamme yhteen, erottaa meidät muista ja sykähdyttää, niin että tuntuu. Hyvä brändi herättää luottamusta, ja siitä tulee elinikäinen, korvaamaton kumppani.

Brändi ei ole liikemerkki eikä iskulause. Se ei ole mainos eikä markkinointikampanja. Brändi liittyy niihin kaikkiin, mutta on paljon muutakin. Brändi on osa kaikkea, mitä teemme ja kaikkea, missä kohtaamme ihmisen.

Brändi ei voi koskaan olla irrallaan yrityksen arvoista. Vastuullisuus on osa kannattavaa liiketoimintaa. Ilman tulosta ei voi toimia pitkäjänteisesti eikä ilman pitkäjänteisyyttä voi toimia vastuullisesti. Aito ja rehellinen brändi pärjää ja valheellinen paljastuu – aina.

Brändipiru on rehti bisneskumppani, joka haluaa haltioitua asiakkaan yrityksestä ja tuotteesta. Lähettiläänä voi toimia vain, jos asiakkaan arvot ovat linjassa omien arvojen kanssa. Öljy-yhtiöt, tupakkafirmat tai pikavippipuljut älkööt vaivautuko. Vastuullisesti toimeentuloa tuottava brändi on tätä päivää.